Päivän teema on psykologinen sodankäynti. Mainokset, lentolehtiset, uskonnolliset saarnaajat ja poliittiset puheet tunnistetaan nykypäivänä propagandaksi, koska kohtaamme niitä jatkuvasti. Ne ovat menettäneet tehonsa, taika on kadonnut. Jos aikoo saada modernin ihmisen valtaansa, tarvitsee järeämpiä aseita. Yksi mainos ja yhden median haltuunotto ei enää riitä, tarvitaan massiivisia kampanjoita. Tarvitaan ehkä psykologinen versio atomipommista.
Psychological Operations (PSYOP) or Psychological Warfare (PSYWAR) is simply learning everything about your target enemy, their beliefs, likes, dislikes, strengths, weaknesses, and vulnerabilities. Once you know what motivates your target, you are ready to begin psychological operations.
Propaganda on tehokkainta, kun sitä ei tunnista propagandaksi. Se on mustia operaatioita, psyykkisiä iskuja ja silmänkääntötemppuja - magickia, maagista propagandaa. Taikasanoja, joilla ihminen saadaan uskomaan näkymättömiin voimiin ja käytetään sitten näitä näkymättömiä voimia ihmisen ohjaamiseen. Jos tiedät oikeat sanat, voit hallita ketä tahansa.
Maaginen loitsu, yhdeksän sanaa: ”Pirun paras temppu oli uskotella, ettei häntä ole olemassa”. Keskitason magiaa nuorille velhoille. Ei tehoa ateisteja vastaan, mutta kohderyhmässään loitsu toimii kuten pitääkin ja sehän on tärkeintä: oikeat sanat oikealle kohteelle. ”14 words to make someone love you forever”, kuten teknomaagi Galen sanoi Crusade-sarjassa. Kylästä tulee yhdessä yössä kaupunki, kun alamme kutsua sitä siksi. Jos astumme näkymättömän osavaltiorajan ylitse, aseiden kantamisesta tulee kuin taikaiskusta rangaistava teko. Piirin sisällä olet rikollinen, ulkopuolella rehellinen kansalainen.
Filippiineillä CIA syötti taikauskoisille kapinallisille huhuja metsässä liikuskelevasta vampyyrista ja järjesti sitten vampyyrin uhrin: kaapatun kapinallisen kaulaan pistettiin kaksi purujälkeä, laskettiin ruumiista veret ulos ja jätettiin se muiden kapinallisten löydettäväksi. Vietnamissa palkattiin astrologeja tekemään ennustuksia tulevista katastrofeista Vietminhin päälliköille ja ennustamaan ”yhdistymistä etelässä”. Kongossa kapinalliset saatiin uskomaan, että taikamenot tekivät heistä voittamattomia, eivätkä vastustajien luodit pystyneet vahingoittamaan heitä. Kuubassa tehtiin suunnitelma operaatiosta, jossa uskoteltaisiin kansalle Fidel Castron olevan antikristus, ammuttaisiin fosforiluoteja taivaalle ja lavastettaisiin Jeesuksen toinen tuleminen.
Idea hyväksytään paremmin, jos
- ihminen uskoo kuulleensa sen ”vahingossa” ja kontekstissa, jossa se on ”itsestäänselvä”.
- viesti tulee useista eri lähteistä, jotka vahvistavat toisiaan.
- sen kertoo a) tuttava, b) joku itseä muistuttava henkilö, c) alansa ekspertti tai d) joku, joka aloittaa viestinsä ilmaisemalla mielipiteen, josta kuulija on vahvasti samaa mieltä.
- siihen liitetään ideaa vastustavia näkemyksiä ja kumotaan ne saman tien; annetaan kuulijalle käsitys siitä, että hänelle kerrotaan asian molemmat puolet.
- luodaan käsitys siitä, että idea on hyväksytty yleisemmin kuin se todellisuudessa onkaan.
Esittämällä idean mahdollisimman suoraan saa yleisön avautumaan ja syntyy väittelyä. Jo pelkkä ideasta väitteleminen tekee ideasta todellisemman. Se luo epäröinnin ilmapiirin ja tarjoaa meemille leviämisreitin. Jos ryhdymme väittelemään asiasta, annamme ymmärtää että asiassa on jotain väittelemisen aihetta. Jos väittelyä ei synny heti, ideaa voidaan ajaa rauhassa eteenpäin siihen pisteeseen missä väittely alkaa syntyä.
Seuraava askel: lähetetään agentteja kannattamaan ideaa ja keskustelemaan siitä. Kannattaa tekeytyä kohdeyleisöksi ja uskotella, että idea sai alkunsa kansan suusta. Keskustelu pyritään siirtämään valtamedioihin ja ihmisten kuultaviin. ”Ekspertit” kertovat, ettei asia ole aivan selvä ja lisätutkimuksia tarvitaan. Riittää, että istutat pienen epäilyksen siemenen. Tämän jälkeen voidaan esittää ”uusi, vallankumouksellinen teoria”, joka synnyttää lisää kiihkeää keskustelua. Kiertele ja kaartele, puhu moniselitteisesti. Ole epämääräinen ja hämärä. Tee väittelystä niin väsyttävää, ettei kukaan jaksa enää ryhtyä siihen ja julista sitten väittely voitetuksi. Luo ilmapiiri, missä odotetaan merkityksellisen ”muutoksen” tuloa. Kun mediat kertovat tästä, yleisölle syntyy mielikuva siitä, että ”auktoriteetit” hyväksyvät idean. Alkaa vaikuttaa siltä, että vastustamalla ideaa vastustaa ”johtajia”.
Auktoriteetin aseman saavutettuaan on helppo vähätellä vastustajiaan mediassa ja stereotypisoida heidät naurettaviksi, vaarallisiksi tai molemmiksi. Huumori on tehokas väline: yksi hyvä, tarttuva vitsi voi saada aikaan enemmän asennemuutoksia kuin kymmenen vakavaa puhetta. On hyödyllistä, jos henkilön saa levittämään ideaa julkisesti (henkilö sitoutuu ideaan) ja uskomaan siihen, että hän keksi idean itse (henkilö ”omistaa” idean). Uuden idean kannattajille kannattaa tarjota psyykkisiä palkkioita; muodostaa esim. yksityinen klubi, jonne vain harvat ja valitut pääsevät. Idean aiheuttamat harmit täytyy minimoida ja jättää kertomatta.
Nuorempi sukupolvi ei tiedä idean historiaa, joten sen voi luoda itse. Kirjastot ottavat mielellään vastaan ilmaisia kirjoja. Pian idean voi ajaa läpi koulujen opetussuunnitelmaan. Oppikirjoihin voidaan lisätä, että ”erään teorian mukaan asia voi olla näinkin”. Kun idea on saavuttanut (näennäisen) valta-aseman, voidaan painaa omia oppikirjoja, joissa ”teoria” esitetään yleisesti hyväksyttynä tosiasiana. Voidaan järjestää kilpailu parhaasta esseestä, joka kertoo kuinka saavutetaan maailmanrauha, jos kaikki kannattavat ideaa. Oppilaita rohkaistaan etsimään kaikki mahdollinen tieto aiheesta - ja niinpä he löytävätkin kirjastosta paljon ”teoriaa” puolustavia kirjoja. He haluavat miellyttää tuomaristoa saadakseen palkinnon, joten he kirjoittavat mielellään esseitä ”teorian” puolesta.
Hajoita ja hallitse. Jaa kaikki ideaasi vastustavat ryhmät pieniin osiin. Laita ryhmät tappelemaan toisiaan vastaan sen sijaan, että antaisit niiden työskennellä kohti yhteistä päämäärää. Luo sekaannuksia päämääristä ja toimintatavoista. Arvostele ryhmien johtajia ja luo epävarmuutta heidän tarkoitusperistään. Luokittele luomasi ryhmät mediassa ”pieniksi tappeleviksi marginaaliryhmiksi, joista ei kannata välittää” ja luokittelustasi tulee totta. Jos vastustajat esittävät tiukempaa kontrollia, vertaa heitä natseihin; jos he haluavat vapautta, vertaa heitä hippeihin. Käytä yleisesti tunnettuja karikatyyrejä, vedä esimerkit ääripäihinsä. Tartu yksittäisiin lauseisiin ja käytä kaikkea heidän sanomaansa heitä vastaan. Puhu suoraan tavalliselle kansalle, jonka olet selkeästi erottanut näistä ”epänormaaleista”. Vetoa perhearvoihin, luonnollisuuteen tai isänmaallisuuteen (yleisöstä riippuen).
Varaudu pitkään operaatioon. Idean myyminen ja ilmapiirin muuttaminen vie aikaa, mutta etu on se, että asteittaista muutosta ei huomata. Idean toistaminen kerta toisensa perään muuttaa sen normaaliksi rutiiniksi ja siihen kiinnitetään yhä vähemmän huomiota. Minkä tahansa idean voi myydä, jos siihen panostaa tarpeeksi aikaa ja vaivaa. Totuuden voi tukahduttaa pelkällä kampanjan massiivisuudella ja äänekkyydellä. Järjestä paraateja, rituaaleja ja seremonioita. Pidä mahtipontisia puheita. Näytä hyvältä kuvissa.
Jos haluat herättää pelkoa, kutsu kampanjaasi ”mustaksi operaatioksi”. Käytä voimakkaita sanoja kuten ”rautaesirippu”, ”helvetti” tai ”psywar”. Dramatisoi ja liioittele, tee kärpäsestä härkänen. Kerro esimerkkejä, henkilökohtaiset kertomukset tehoavat paremmin kuin abstraktit ajatukset. Vedä esiin karmiva anekdootti ja yhdistä se vastustajiisi. Uhkaa ideaasi vastustavia avoimesti. Pidä korkea status, jos yleisö kaipaa sitä; esitä alistuvaa ja nöyrää, jos se saa yleisön vastaanottavaiseksi. Jos haluat motivoida taikauskoisia, kutsu kampanjaasi ”Pyhäksi Sodaksi” ja vastustajaa ”Suureksi Saatanaksi”. Jos haluat saada teoillesi yleistä hyväksyntää, sano pommitusta ”kirurgiseksi iskuksi”, ikään kuin pommilla parannettaisiin jokin sairaus. Kerro lapsille, että on hienoa tulla marttyyriksi ja räjäyttää itsensä idean puolesta. He siirtävät kertomuksen eteenpäin jälkeläisilleen, värittävät ja vahvistavat sitä. Ideastasi tulee uskonto, ideologia ja laki.
Mutta jos haluat saada ihmiset ajattelemaan itse, paras psykologinen temppu on anti-propagandan levittäminen. Tullaksesi tehokkaaksi itsenäisen ajattelun levittäjäksi, muuttaaksesi ihmisten mielen ja sitä kautta maailman sinun on tultava propagandasodankäynnin asiantuntijaksi. Taikuus toimii vain jos siihen uskoo, joten ensimmäinen temppu on saada ihmiset uskomaan siihen ja paljastaa sitten miten temppu tehdään. Jos saat yleisön ensin epäilemään ajatuksiasi ja kerrot sitten, että epäilyt osuivat oikeaan, yleisö tuntee olonsa tyytyväiseksi: he olivat oikeassa. Tee kohdeyleisölle selväksi, että mitä enemmän he ajattelevat itse, sitä enemmän he ovat sinun puolellasi.
The Psi Corps is your friend. Trust the Corps.
Muutamia linkkejä
Disinfopedia
Propaganda critic
38 dishonest tricks
History of PSYOP
Factnet list of cults
Psywar Terror Tactics
Propaganda, PR and PsyOps
Entertainment as Propaganda
Propaganda in Theory and Practise
How to Win Friends and Influence People
Shock and Awe: Achieving Rapid Dominance
The Study of Propaganda & Psychological War
Memetic Engineering: PsyOps and Viruses for the Wetware
The Use of Superstitions in Psychological Operations in Vietnam
Witchcraft, Sorcery, Magic, and Other Psychological Phenomena, and Their Implications on Military and Paramilitary Operations in the Congo
When able to attack, we must seem unable; when using our forces, we must seem inactive; when we are near, we must make the enemy believe we are far away; when far away, we must make him believe we are near.
- Sun Tzu, Art of War
Frontier Models are Capable of In-context Scheming
4 tuntia sitten
1 kommentti:
Ihan loistavaa tekstiä! Loistavasti kuvailtu propagandaa ja sen eri keinoja! Noinhan se hyvin pitkälti menee!
Huvittavinta on se, että eräässä väitteyssä mitä netissä tälläkin hetkellä käyn, on käytetty minua vastaan useita artikkelissa mainittuja keinoja.
Lähetä kommentti