21.4.06

Työlainauksia

What will be the state of the art in 2084? Who, if anyone, will still be able to tell "the right stuff" from rubbish? Who will know, who will care, who will loudly protest that the last (though tiniest) circle at the center of the style-target has still not been reached (and may never be reached)? What will such nitpicky details matter, when new Bach and Chopin masterpieces applauded by all come gushing out of silicon circuitry at a rate faster than H2O pours over the edge of Niagara? Will that wondrous new golden age of music not be "truly a thing of beauty"?
- Douglas Hofsdtadter, Sounds Like Bach

Aristotle said that slavery could only be abolished when machines were built that could operate themselves. Working for wages, the modern equivalent of slavery -- very accurately called "wage slavery" by social critics -- is in the process of being abolished by just such self-programming machines. In fact, Norbert Wiener, one of the creators of cybernetics, foresaw this as early as 1947 and warned that we would have massive unemployment once the computer revolution really got moving. -- It is arguable, and I for one would argue, that the only reason Wiener's prediction has not totally been realized yet -- although we do have ever-increasing unemployment -- is that big unions, the corporations, and government have all tacitly agreed to slow down the pace of cybernation, to drag their feet and run the economy with the brakes on. This is because they all, still, regard unemployment as a "disease" and cannot imagine a "cure" for the nearly total unemployment that full cybernation will create.
- Robert Anton Wilson, The RICH Economy

At the beginning of this new century, the social group that seems to be playing for keeps is the digital generation. For them, play is naturally what you do with your world: there’s no angst or self-loathing about it. The technology that hovers like an axe over the neck of the traditional worker, is more like a toy for them - something to express yourself with, not a machine to be subjected to; a means of empowerment, not exploitation. They've left for the Playstation, these screenagers and cybernauts, and they’re never coming home.
- The Play Ethic: why believe in work, when it doesn't believe in you?


Kommentit
Unohdettu Genesis @ 21:49:07 | 2006-04-21|
Minusta Hofsdtadterin kauhea vaihtoehto 3) ei kuulosta niin kovin pahalta. Trivialisoituna: kun vaikutumme kyyneliin saakka jostakin, joku on triggeroinut vaikuttumiscircuitia aivoissamme, ja entäs sitten?

Yksityisetsivä @ 15:53:37 | 2006-04-22|
Ei minustakaan.

Mietiskelin sellaista vaihtoehtoa, että nostaisi keinotekoisesti omaa vaikuttumisastettaan siten, että vain kehittyneimpien supertekoälyjen tekemät hypermonimutkaiset sinfoniat saavat aikaan edes jotakin vaikutusta, ja kaikki ihmisten musiikki kuulostaa pelkältä yksinkertaiselta surinalta.

Tulevaisuudessahan tulemme joka tapauksessa kuuntelemaan montaa biisiä yhtä aikaa, koska yhdessä biisissä ei ole enää tarpeeksi menoa. Tavallisiin ihmiskorviin se kuulostaa sitten yhtä sekamelskalta kuin Aphex Twin nykyään isovanhempien korviin.

jarmo @ 20:26:28 | 2006-04-22|
Ihmisen kuulojärjestelmän havaitsemaa/käsittelemää äänialaa voisi laajentaa, niin että pystyisimme kuulemaan paljon matalampia ja ja paljon korkeampia ääniä. Siten kontrapuntaalinen musiikki saisi aivan uusia ulottuvuuksia kun riippumattomia teemoja voisi kasata päällekkäin huomattavasti enemmän kuin nyt, ja kompleksisuus lisääntyisi vastaavasti. Harmonioista voisi tulla tässä kyllä vähän redundantteja, joten pitäisi sitten lisätä varmaan musiikin resoluutiotakin (tarkoitan, enemmän nuotteja per oktaavi)

Yksityisetsivä @ 23:24:21 | 2006-04-22|
Kyborgisoidaan vielä ihmisen äänielimistö siten, että suullaan pystyy beatboxaamaan kaikkia soittimia, matkimaan ääniä kuin papukaija ja laulamaan lasit rikki. Soittimista ja soittolaitteista tulee antiikkia, kun biisit ovat täydellisinä muistissa ja ne voi laulaa itse, improvisoida ja miksata miten haluaa.

Ei kommentteja: