4.4.09

Näennäisesti hukkuneiden henkilöiden elvytyksen seura

The Society for the Recovery of Persons Apparently Dead - Kuolleita ihmisiä herätetään henkiin! Kuinka se on mahdollista? Palatkaamme historiassa aikaan, jolloin suusta-suuhun-elvytys ja sydämen käynnistäminen sähköllä olivat uusia ja ihmeellisiä asioita, ja ottakaamme niistä oppia kryoniikan tapauksessa, jotta emme toistaisi menneisyyden virheitä.
In 1774, a society was founded in London to promulgate the idea of attempting to resuscitate the dead in some circumstances. Called, after a bit of experimentation, the Society for the Recovery of Persons Apparently Drowned ['The Institute for Affording Immediate Relief for Persons Apparently Dead from Drowning'], it quickly evolved into the Humane Society (and still later, with official patronage and funding, the Royal Humane Society). The Humane Society advocated techniques which were highly advanced. Three months after the society's founding, as an example, a society member had the opportunity to minister to a 3-year-old child named Catherine Sophie Greenhill, who had fallen from an upper story window onto flagstones, and been pronounced dead. The society member, an apothecary named Squires, was on the scene within twenty minutes, and history records that he proceeded to give the clinically dead child several shocks through the chest with a portable electrostatic generator. This treatment caused her to regain pulse and respiration, and she eventually (after a time in coma) recovered fully.
--
It is the propensity of all social movements to go too far. The Humane Society's problem was that, when it came to complicated biology, the late 18th century did not possess the experimental expertise necessary to separate the wheat from the chaff. Thus, within a few years after its founding, the Humane Society had gone from mouth-to-mouth resuscitation to the more impressive use of bellows. Following a number of instances of lung rupture with the bellows, however, these complicated and difficult-to-use devices were discarded early in the 19th century. Mouth-to-mouth resuscitation, unfortunately, was not reinstituted at that time, partly because of the new discovery of life-giving oxygen and the finding that expired air contained less of it (nobody bothered to find out if the difference was significant). For the next century and a quarter, therefore, resuscitative techniques centered around chest massage and armlift techniques, and mouth-to-mouth breathing did not return until the middle of the twentieth century.
--
Emergency electrical defibrillation fared no better. The new phenomenon of electricity had been transformed early-on into a quack cure by the practice of "galvanism" (passing mild shocks through the body in an attempt to cure disease), and its reputation accordingly tarnished.
--
The original Humane Society, though founded by a doctor, was less a professional medical group than a group of ordinary and somewhat evangelistic citizens who (in exactly the manner of cryonicists) had banded together for humanitarian reasons and out of fear of being buried alive.
Humane Society oli joukko huolestuneita kansalaisia, joilla oli oikea näkemys, mutta virheitä tehtiin eikä yleinen ilmapiiri ollut tekniikoille valmis; elettiin aikaa, jolloin keuhkojen pääasiallisena tehtävänä pidettiin sydämen jäähdyttämistä. Kryoniikka alkoi samoilla linjoilla: ideaa levitettiin sellaisilla odotuksilla, että kaikki näkisivät idean paremmuuden yhtä selvästi kuin idean kannattajat, mutta tekniikka ja bisnespuoli eivät olleet täysin hanskassa ja yleinen ilmapiiri oli epäsuotuisa. Ongelmina olivat sekä yli-innokkaat harrastelijat että ali-innokkaat ammattilaiset. Mitä on tarinan opetus? Jos olet yli-innokas harrastelija, pidä vähemmän ääntä ja ota asioista enemmän selvää. Jos olet ali-innokas ammattilainen, innostu ja pidä enemmän ääntä.

Miksi painelu-puhalluselvytys ja deffa sitten nousivat takaisin muotiin 1950-luvulla? Mikä palautti marginaalissa kelluneiden tekniikoiden maineen? Ehkä lentokoneet, avaruusaika ja väritelevisio saivat yleisen mielipiteen avautumaan uudelle tekniikalle. Ehkä atomipommi oli suurempi uhkakuva kuin Frankensteinin poika. Ehkä se oli jokin satunnainen tutkijoiden kohtaaminen tai yksi kohtaamisesta seurannut demonstraatio televisiolähetyksessa, joka johti yleisen mielipiteen kurssin kääntymiseen.

"Journalism is just a gun. It only has one bullet. But if you aim it right,
that's all you need. Aim it right and you can blow a kneecap off the world."
-- Spider Jerusalem




Tästä pääseekin kantavalla aasinsillalla kivunlievityksen historiaan ja ideologis-uskonnollisiin argumentteihin anestesiaa vastaan. Ajat muuttuvat ja tekniikat vaihtuvat, mutta uskonnollisuuteen taipuvaisten ihmisten syyt vastustukseen pysyvät samoina. Utopian Surgery: Early arguments against anaesthesia in surgery, dentistry and childbirth.
The City of Zurich initially outlawed anaesthesia altogether. "Pain is a natural and intended curse of the primal sin. Any attempt to do away with it must be wrong", averred the Zurich City Fathers.

One clergyman saw the new chloroform anaesthesia as "a decoy from Satan, apparently offering to bless woman; but, in the end, it will harden society and rob God of the deep earnest cries, which arise in time of trouble for help."

"The escape from pain in surgical operations is a chimera...'Knife' and 'pain' in surgery are words which are always inseparable in the minds of patients", affirmed the great French surgeon Alfred-Armand-Louis-Marie Velpeau.

English doctor Robert Brown explained how God and Nature "walked hand in hand"; and painless delivery was an invention of the Devil.

"Pain in surgical operations is in a majority of cases even desirable, and its prevention or annihilation is for the most part hazardous to the patient", alleged Simpson's adversary Dr James Pitchford, though without adducing any compelling evidence why this might be so.

Dr William Henry Atkinson, first president of the American Dental Association (ADA), protested, "I think anesthesia is of the devil, and I cannot give my sanction to any Satanic influence which deprives a man of the capacity to recognize the law! I wish there were no such thing as anesthesia. I do not think men should be prevented from passing through what God intended them to endure."

Doctor Charles Delucena Meigs (1792-1869), Professor of obstetrics and diseases of women at Jefferson Medical college, was of the opinion that labour-pains were "a most desirable, salutary and conservative manifestation of the life force." This "life force" was weakened by etherization, which should thus be avoided.

Antipathy to painless surgery soon entered scholarly print. The New York Journal of Medicine [9 (1847) 1223-25] declared that pain was vital to surgical procedure, and that its removal was harmful to the patient.
Sellaista oli vanhaan hyvään aikaan. Nykyään on selvää, että kipu on huono juttu potilaalle ja sen poistaminen on niin rutiinia, ettei sitä tule edes ajateltua: meidän ei enää tarvitse tuntea kipua, voimme poistaa sen lääkkeillä tai puudutuksella! Ennen kipu hallitsi ihmisiä, nyt ihmiset hallitsevat kipua! Anestesian pioneerit, nuo unohdetut sankarit, taistelivat tuskan tyranniaa vastaan ja tekivät meidän kaikkien elämästä paremman. Ei voi taas muuta kuin miettiä, mitkä nykyaikana vallalla olevat mielipiteet tulevat näyttämään yhtä naurettavilta 100 vuoden päästä. Mitkä nykyajan Frankenstein-myytit estävät meitä menemästä eteenpäin kulttuurina nopeammin kuin tiede sosiaalisena prosessina?

"Mielialalääkkeet ovat huono juttu, koska masennus on tärkeää ihmisen hyvinvoinnille."
"Lapsia ei saa geeniparannella, koska syntyminen geenisairaana on luonnollista."
"Ihmisistä ei saa tehdä kauniita ja älykkäitä, koska rumuus ja tyhmyys kasvattavat luonnetta."
"Pillereitä syömällä ei pidä saada lihaksia. Lihasten eteen täytyy ponnistella ja hikoilla."
"Kuolema on luonnollinen osa elämää ja sen poistaminen vahingoittaa potilasta."

"Ethically, what is the correct thing to do when medicine encounters a difficult problem? Stabilize the patient until a solution can be found? Or throw people away like garbage? Centuries from now, historians may marvel at the shortsightedness and rationalizations used to sanction the unnecessary death of millions."
- Brian Wowk

Lateat scintillula forsan - A small spark may perhaps lie hid.
- Royal Humane Societyn motto

1 kommentti:

suu kirjoitti...

Hienoa, olinkin jo aikeissa kirjoittaa itse tuosta aikaisesta defibrillaatiosta mutta ehdit ensin.

Harrisin juttu on julkaistu myös Skeptic magazinessa. http://www.theeway.com/skepticc/archives08.html