Piraattipuolueen jäsenhakemuslomake on avattu.
Jäsenmaksu 0 euroa.
The Alignment Simulator
1 tunti sitten
Tämä identiteetti toimii seuraavat 15 minuuttia
The philosophy that accepts death must itself be considered dead,
its questions meaningless,
its consolations worn out.
- Alan Harrington
2 kommenttia:
Linkkivinkki: lapset käyttävät liikaa tietokonetta ja liian vähän perinteisiä koneita, mikä ehkä haittaa aivojen kehitystä:
Kids should work with hands for brains' sake:
http://uk.reuters.com/article/healthNews/idUKPIC46654020080714?sp=true
Oma parannusehdotukseni: cnc-koneet käsityöluokkiin. Kuvaamataidon tunnilla piirretään jokin nätti kuvio, josta puutyöluokan masiina sitten jyrsii esimerkiksi henkarin. Samoin fysiikan aalto-opin tunnilla voidaan tutustua huilujen toimintaperiaatteeseen, minkä jälkeen puutyötunnilla tehdään nokkahuilu. Monimutkaisemmat projektit, kuten torvien hitsaus, ovat myös mahdollisia. Fysiikan tunnilla voidaan sitten mittamikillä testata, tuliko soittimesta halutunlainen (eli joukkoon saataisiin kuin huomaamatta ujutettua myös kunnon insinöörikasvatusta). Fysiikan jousivoiman tunnilla voidaan tutustua kielisoittimien toimintaan, minkä jälkeen toteutetaan vaikka kitara tai viulu. Soittimen kylkeen voidaan jyrsiä se nätti kuvio, tai vaikka kaunokirjoitusfontilla oma nimi ja valmistumispäivämäärä.
Itse pidän musiikkia ensiarvoisen tärkeänä, ja mielelläni olisin opetellut sitä omaehtoisesti, mutta peruskoulun ja lukion musiikinopetus oli teoriapainotteista, ja käytännön opetus oli top-bottom-meininkiä, jossa koko ryhmä teki samaa. Minä, soitin ja tyhjä huone olisi mielestäni ollut paras järjestely. Soitinten väkertely auttaisi kasvavia yksilöitä ymmärtämään omia taitojaan paremmin, ja antaisi heille jotakin, jolla opetella musiikkia (eli ne soittimet).
Lisäksi voidaan toteuttaa vaikka koristeellinen valokuvakehys. Luokkakuvaa kelpaa vielä paremmin pitää esillä vuosikymmenienkin päästä, kun se on esillä itsetehdyssä kauniissa kehyksessä. Voit myös toteuttaa uniikin kehyksen, laittaa siihen oman koulukuvasi, ja antaa parhaalle kaverille muistoksi. Kaveri vastaavasti antaa sinulle oman kuvansa omassa uniikissa kehyksessään. Siinä vasta muisto, joka ei unohdu kaapinperälle. Lisäksi voidaan väkerrellä kaukoputkia yms. käyttöesineitä. Käsityötunnilla muistaakseni toteutettiin essu, mutta sitä ei käytetty köksäntunnilla, vaan siellä oli omat esiliinat. Miksi ihmeessä?
Myös taidemaalausta voitaisiin opettaa, kuten ymmärtääkseni Steiner-kouluissa jo nyt tehdään. Lisäksi historianopetuksessa voidaan pitää teemapäiviä tai -viikkoja, jolloin pukeudutaan jonkin aikakauden asuihin, yritetään puhua tämän aikakauden sanamuodoin ("Parahin neito, eikö olekin kaunis ilma?") ja ehkä jopa syödään _melkein_ sen aikakauden ruokaa (nykyisyyttä arvostaa ihan uudella tavalla, kun oppii, mitä ennen syötiin). Voisit myös taiteilla muotokuvan kaverista historialliseen asuun pukeutuneena.
Ennen osa koulujen ruoasta kasvatettiin lähistöllä, nyt ruoka on eineksiä keskuskeittiöstä. Ihmekös siis, että osa ihmisistä ei tiedä, mitä ruoka on ja mistä se tulee. Kotitaloustunnit onneksi auttavat asiaa, mutta jos biologian tunnilla viljeltäisiin vaikka hieman varhaisperunoita, jotka sitten köksäntunnilla kokattaisiin, olisi kaikilla varmasti kivaa. (Lisäksi ihmisten kyky toimia madmax-rauhanturvajoukkoina paranisi, koska he oppisivat viljelemään, ja ilman ruokaa on paha palauttaa järjestystä.) Tilaa kasvihuoneviljelmille on esimerkiksi koulurakennusten katoilla. Lisäksi parkkipaikat usein ovat maan pinnalla, mikä on ihan oma WTF-luokan juttunsa. Parkkipaikat voidaan kaivaa maan alle, jolloin pinta vapautuu viljelmille. Kumpi oikeasti on nätimpi näky, parkkipaikka vai kasvihuone/kasvimaa?
Siinä vasta olisi kouluvuoden päättäjäisjuhla: piknikki koulun puutarhassa, ruoka itse viljeltyä ja kokattua, kaikki olisivat pukeutuneet 1700-luvun yläluokan rokokoojuhlapukuihin, joku vapaaehtoinen soittaisi edellisenä vuonna rakentamallaan soittimella vaimeaa tunnelmamusiikkia, ja joku toinen istuisi vähän sivummalla ja piirtäisi luonnoksia tilaisuudesta. Taiderobotti sitten maalaisi jotakuta 1700-luvun tunnettua maalaria jäljitellen luonnosten pohjalta maalauksen, ja tekisi siitä identtiset kopiot jokaiselle läsnäolijalle. Tai vaihtoehtoisesti robotti kopioisi luonnokset, jolloin jokainen saisi taiteilla aiheesta oman tulkintansa. Taulun kehykset olisivat kopio jonkin rokokookuninkaan muotokuvan kehyksistä.
Ainut haittapuoli tässä olisi se, että cnc-koneet ja kasvihuoneet maksavat paljon, jolloin niitä hankittaisiin vain suuryksiköihin. Tämä siis edesauttaisi koulujen keskittymistä/keskittämistä megakouluiksi, joissa kehittyvän lapsen/nuoren apinasfääri on pulassa.
cnc:koneen, jolla voi toteuttaa puun jyrsimistä saa muutamalla satasella, eli eivät ne sen kalliimpia ole kuin muutkaan teknisen työn koneet.
Suurin ongelma lienee opettajiston pätevyys. Vanhat opettajat eivät opi uusia temppuja, sillä he ovat vanhan maailman auktoritäärisen kasvauksen tuotteita ja omaan auktroiteettiasemaansa kasvaneita. Lisäksi moni opettaja on ns. leipäpappi, joille opetuksen laatu on sivuseikka.
Koulujärjestelmää voisi uusia, mutta aina on muistettava, että suuret muutokset -- parempaankin suuntaan -- aiheuttavat väistämättä sen, että osa koululaisista joutuu väliinputoajiksi. Opettajilta ja oppilaisen sosiaaliselta ympäristöltä menee oma aikansa sopeutua muutoksiin. Oma peruskouluni oli vahvasti kansakouluhenkinen, vaikka kansakoulujärjestelmästä oltiin jo virallisesti luovuttu. Opettajat ja sosiaalisen ympäristön odotukset koulunkäyntini suhteen olivat perintö vanhasta järjestelmästä.
Lähetä kommentti